Osiem wytycznych, którymi powinni kierować się kulturyści

W kulturystyce, tak jak w innych dyscyplinach sportu ważne jest zachowanie pewnych proporcji i nie chodzi tylko o symetrię sylwetki prezentowanej na scenie. Pośród licznych dogmatów i teorii, zachęt i motywatorów, łatwo jest pogubić się i zapomnieć co jest dla nas dobre, a co szkodliwe.

Dlatego też w dniu dzisiejszym przytoczymy kilka, być może banalnych, lecz bez wątpienia podstawowych wartości, którymi powinny kierować się osoby zainteresowane kulturystyką.

Równowaga

To słowo właściwie jest synonimem z symetrią oraz zachowaniem odpowiednich proporcji w sylwetce i rozwoju tkanki mięśniowej. Jednak równowaga nawet bardziej istotna jest w kwestiach trochę mniej związanych z występami na scenie, a bardziej z naszym życiem codziennym. Musisz znaleźć odpowiednie proporcje pomiędzy treningiem, dietą, regeneracją, a wszelkimi innymi czynnikami, takimi jak praca, rodzina, szkoła, lub życie duchowe. Nie pozwól aby jedna czynność przyćmiewała inne.

Ostrożność

"Burz mury", "Pokonuj swoje słabości", "Daj z siebie wszystko". Mnóstwo rad treningowych kładzie wysoki nacisk na zwiększenie intensywności treningów i doprowadzanie swojego organizmu do maksimum wytrzymałości. Z pewnością w wielu przypadkach jest to bardzo skuteczna metoda, jednak na pewno nie wtedy, gdy brakuje nam odpowiedniej uwagi i ostrożności. Kontuzja wynikła z przeceniania swoich możliwości lub zbyt ciężkich treningów może wykluczyć nas z siłowni na długie miesiące, dlatego zawsze do każdego wyzwania należy podchodzić z rozsądkiem i rozwagą.

Uprzejmość

W dawnych czasach, kiedy kulturystyką zajmowała się wąska grupka zawodników zepchniętych do piwnic i uważanych za odludków i dziwaków, mówiło się o czymś w rodzaju bractwa żelaza. Dzisiaj, gdy sport ten trafił do głównego nurtu wiele się pozmieniało. To od nas zależy jakie relacje stworzymy w miejscach, w których spędzamy mnóstwo czasu, jak będą nas postrzegać inni ludzie i jak wykorzystamy swoją siłę.

Zdrowie

Nie chodzi tutaj tylko o nie palenie papierosów czy powstrzymywanie się od picia alkoholu, gdyż jest to właściwie oczywiste. W czasach, gdy kulturyści stawiają na coraz większy rozwój masy i coraz mocniejszą definicję i separację mięśni, doprowadzając swój organizm na skraj wytrzymałości, często pod pozornie zdrowym trybem życia kryje się wiele uszczerbków na zdrowiu i powikłań, co przekłada się na przedwczesną śmierć zawodników. Pamiętaj, aby na pierwszym miejscu zawsze stawiać swoje zdrowie i to co jest dobre dla Twojego organizmu.

Pokora

Parafrazując Arnolda Schwarzeneggera, im lepszy jesteś, tym mniej musisz to za każdym razem udowadniać. Nie ważne, czy ważysz 60 czy 130 kg, czy jesteś na początku swojej przygody z kulturystyką, czy od lat walczysz z ciężarami. Pokora i szacunek do innych ludzi to coś, co pomoże Ci dostrzec własne wartości, rozwijać się i wypracować szacunek.

Ograniczenia

Otaczające nas komunikaty i wszelkie motywacyjne przesłania kładą ogromny nacisk na pokonywanie własnych słabości i stawanie się lepszą jednostką. Nie ma w tym nic złego, a nawet jest to wskazane, jednak należy przy tym zachować rozsądek i pamiętać, że każdy organizm ma swoje ograniczenia i limity. Bez względu na dostarczoną ilość suplementów, posiłków i częstotliwość treningów, jest pewien limit przyrostów, który nasz organizm jest w stanie w danym okresie czasu osiągnąć. Podobnie sprawy wyglądają z innymi kwestiami.

Perspektywa

Jeżeli nie startujesz w zawodach Mr. Olympia, to nie ma sensu abyś spędzał tyle samo czasu na treningach i wydawał tyle samo pieniędzy na suplementy i posiłki, co zawodnicy z czołówki rankingu kulturystycznego. Pamiętaj o tym gdzie jesteś Ty, a gdzie są inni.

Realizm

Bądź realistą. Zdaj sobie sprawę z tego co możesz osiągnąć. Mierz siły na zamiary. Wyznaczaj realne cele, zdobywaj je i wyznaczaj kolejne. Odczujesz dzięki temu o wiele większą przyjemność i zauważysz postępy. W przypadku gdy Twój cel będzie zbyt wielki i zbyt odległy, stracisz tylko czas i motywację. Niech Twoim celem będzie zwiększenie siły na ławeczce o kilka kilogramów w pewnym okresie czasu, zamiast pierwsze miejsce na zawodach trójbojowych w ciągu roku. Zawsze stawiaj sobie poprzeczkę wysoko, jednak w swoim zasięgu.

Wartości kulturysty

2013 - 2015  ilovebodybuilding.pl - kulturystyka   globbers joomla templates
Stat4u